Uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia

W praktyce zawodowej często spotykamy się ze złożeniem przez Naszych Klientów oświadczenia woli pod wpływem błędu. To dotyczy wielu czynności prawnych m.in. zawarcia umów, przyjęcia spadku czy niezłożenia oświadczenia w terminie. Aby uchronić się przed negatywnymi konsekwencjami prawnymi jedynym wyjściem jest uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia woli czy niezachowania terminu.

Kiedy uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia woli jest możliwe ?

Jeżeli zawierający umowę bądź składający inne oświadczenie woli np. o przyjęciu spadku w chwili dokonywania czynności znajdował się pod wpływem błędu co do treści czynności może uchylić się od skutków prawnych swojego oświadczenia.

Uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia woli może nastąpić pod pewnymi warunkami

Jeżeli oświadczenie złożone było innej osobie to uchylenie się od skutków prawnych dopuszczalne jest gdy błąd został wywołany przez tę osobę, nawet bez jej winy albo gdy wiedziała o błędzie lub mogła go z łatwością zauważyć.

To ograniczenie nie dotyczy czynności nieodpłatnej np. darowizny.

Błąd musi być istotny

Aby skorzystać z możliwości uchylenia się od skutków prawnych oświadczenia woli błąd musi być istotny. W rozumieniu kodeksu cywilnego musi on uzasadniać przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia danej treści.

Sposób i termin uchylenia się od skutków prawnych oświadczenia

Uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu następuje przez złożenie oświadczenia drugiej osobie na piśmie. Uprawnienie do dokonania powyższej czynności wygasa z upływem roku od dnia wykrycia błędu.

Inna procedura w przypadku przyjęcia/ odrzucenia spadku pod wpływem błędu

Jeżeli oświadczenie o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku zostało złożone pod wpływem błędu uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia powinno nastąpić przed sądem. W takim przypadku spadkobierca powinien oświadczyć czy i jak spadek przyjmuje czy go odrzuca. Należy zaznaczyć, że czynność ta wymaga zatwierdzenia przez sąd.

Gdy nie złożono oświadczenia o przyjęciu/ odrzuceniu spadku w terminie

Jeżeli spadkobierca nie złożył oświadczenia o przyjęciu bądź odrzuceniu spadku w terminie 6 miesięcy od dnia w którym dowiedział się o swoim powołaniu przyjmuje spadek z dobrodziejstwem inwentarza. W sytuacji przyjęcia spadku ponosi on odpowiedzialność za długi spadkowe. Aby uchronić się przed negatywnymi konsekwencjami powinien złożyć oświadczenie o uchyleniu się od skutków prawnych niezłożenia oświadczenia w terminie. Jest to możliwe pod warunkiem, ze niezachowanie terminu nastąpiło pod wpływem błędu lub groźby.

Przeczytaj także:

Odpowiedzialność za długi spadkowe

Zachowek – jako rekompensata za pominięcie w testamencie

Jeżeli nie znalazłeś odpowiedzi na konkretne pytanie albo masz problem prawny i szukasz rozwiązania skontaktuj się z nami. Każdego dnia doradzamy i znajdujemy korzystne dla Naszych Klientów rozwiązania.

Podział gospodarstwa rol... Podział gospodarstwa rolnego bywa często przedmiotem spraw o podział majątku wspólnego małżonków, dział spadku czy zniesienie współwłasności. Jeżeli strony są zgodne co do sposobu działu gospodarstwa rolnego
Europejski Nakaz Aresztow... Europejski Nakaz Aresztowania (ENA) jest instytucją postępowania karnego toczącego się w stosunku do osoby przebywającej poza granicami kraju. Do jego zastosowania konieczne jest jednak, aby przebywał on
Uchylenie się od skutkó... W praktyce zawodowej często spotykamy się ze złożeniem przez Naszych Klientów oświadczenia woli pod wpływem błędu. To dotyczy wielu czynności prawnych m.in. zawarcia umów, przyjęcia spadku czy
Zatrzymanie prawa jazdy Zatrzymanie prawa jazdy jest środkiem zarówno represyjnym jak i zapobiegawczym stosowanym nie tylko przez organy ścigania i wymiaru sprawiedliwości ale także przez starostę. Jako środek represyjny może