Bernat & Wawrzyniak Kancelaria Adwokacka

Znaczenie protokołu kontroli WIOŚ prowadzonej w związku z programem dzałania OSN

Na mocy nowo uchwalonej ustawy Prawo wodne z dnia 20 lipca 2017 roku, która wejdzie  w życie z dniem 18 stycznia 2017 roku obszar całego kraju zostanie objęty programem działań mającym na celu ograniczenie dopływu do wód azotu pochodzącego ze źródeł rolniczych.  Jego postanowienia będą określały m.in warunki przechowywania nawozów, okresy i sposoby nawożenia, warunki przechowywania pokarmu dla zwierząt, warunki przechowywania odchodów zwierzęcych.  Do jego stosowania zobowiązany będzie każdy podmiot prowadzący działalność rolniczą, a jego przestrzeganie będzie badane przed Wojewódzką Inspekcję Ochrony Środowiska.

Zgodnie z art. 108 ustawy Prawo wodne właściwy organ Inspekcji Ochrony Środowiska dokonuje kontroli stosowania programu działań przez podmioty obowiązane do jego stosowania. Dokumentem kończącym kontrolę jest protokół sporządzany przez organ kontrolujący, który zawiera opis przedmiotu kontroli oraz jej przebiegu. W związku  z tym, że protokół kontroli stanowi dowód kontroli jest niezbędny przy dokonywaniu ustaleń faktycznych w toku ewentualnego postępowania administracyjnego wszczętego w przypadku wykrycia nieprawidłowości. Z uwagi na duże znaczenie protokołu dla wydania decyzji administracyjnej i obciążenia rolnika opłatą administracyjną przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska podmiot prowadzący działalność rolniczą nie może go lekceważyć i powinien dopilnować aby jego treść odpowiadała rzeczywistemu przebiegowi kontroli.

Kontrolowany rolnik powinien przede wszystkim pamiętać, że  może on  wpływać  na kształt protokołu kontroli bowiem w jej toku  może  zgłaszać zastrzeżenia oraz uwagi co do treści protokołu, jak również sposobu przeprowadzenia kontroli.

Kolejnym uprawnieniem rolnika jest możliwość odmowy podpisania protokołu. Z tego uprawnienia  warto skorzystać w sytuacji, w której kontrolujący organ odmawia wpisania do protokołu uwag bądź zastrzeżeń. Kontroler wówczas winien uczynić o tym fakcie wzmiankę w protokole. To otwiera podmiotowi kontrolowanemu  7 dniowy termin do przedstawienia Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska swojego stanowiska w sprawie,  w szczególności kwestionowania ustaleń pokontrolnych, sposobu przebiegu  kontroli oraz samego zachowania kontrolującego. Jeżeli inspektor stwierdzi naruszenie programu działania z urzędu wszczyna postępowanie administracyjne i wydaje decyzję w której nakazuje usunąć naruszenie lub obciąża rolnika opłatą administracyjną od 500 zło do 3000 zł. W przypadku wniesienia odwołania od wspomnianej decyzji zastrzeżenia rolnika zamieszczone w protokole oraz stanowisko zgłoszone po kontroli mogą przyczynić się do uchylenia decyzji gdyby była ona wadliwa. W związku z tym aktywna postawa podmiotu prowadzącego działalność rolniczą w toku kontroli odgrywa znaczącą rolę w obronie jego praw.

O sposobie zakończenia  postępowania administracyjnego w związku  z kontrolą programu działań na OSN oraz jego skutkach dla kontrolowanego, przeczytacie Państwo już w następnym wpisie.

 

Jeżeli nie znalazłeś odpowiedzi na jakieś pytanie albo masz problem prawny i szukasz rozwiązania skontaktuj się z nami. Każdego dnia znajdujemy korzystne dla Naszych Klientów rozwiązania.

Similar Articles

Zawieszenie wykonania kar... Zazwyczaj osoby, wobec których orzeczono karę pozbawienia wolności z warunkowym jej zawieszeniem są zadowolone. Nie trudno się dziwić, wszak osoba z tak określoną karą nie zostanie po
Kontakty z dzieckiem Kontakty z dzieckiem są jednym z uprawnień rodzica, który z różnych powodów nie może sprawować nad nim bieżącej opieki. Zdarza się często, że rodzic zamieszkujący z dzieckiem
Europejski Nakaz Aresztow... Europejski Nakaz Aresztowania (ENA) jest instytucją postępowania karnego toczącego się w stosunku do osoby przebywającej poza granicami kraju. Do jego zastosowania konieczne jest jednak, aby przebywał on
Zarząd sukcesyjny przeds... Dla osób prowadzących rodzinne przedsiębiorstwo istotny problem z kontynuacją jego działalności pojawia się w chwili śmierci przedsiębiorcy. Do tej pory w prawie polskim brak było skutecznych instrumentów
Podział gospodarstwa rol... Podział gospodarstwa rolnego bywa często przedmiotem spraw o podział majątku wspólnego małżonków, dział spadku czy zniesienie współwłasności. Jeżeli strony są zgodne co do sposobu działu gospodarstwa rolnego
Umowa o roboty budowlane Umowa o roboty budowlane jest jedną z częściej zawieranyych umów w obrocie gospodarczym. Prawidłowe jej sformułowanie  pozwala stronom nie tylko na należyte zrealizowanie planowanej inwestycji, ale również
Zasiedzenie Upływ czasu może powodować wraz z innymi przesłankami  zmiany w sferze prawa własności oraz niektórych praw rzeczowych. Te zmiany polegają na tym, że dotychczasowy właściciel na skutek
Zmiana pozwolenia zintegr... W toku eksploatacji instalacji objętej pozwoleniem zintegrowanym może powstać konieczność zmiany sposobu jej funkcjonowania bądź jej rozbudowy. Dla zgodnego z prawem dokonania tych działań niezbędna jest niekiedy
Odpowiedzialność za zob... Głównym czynnikiem od którego wspólnicy uzależniają wybór formy prowadzenia działalności jest jest ryzyko ponoszenia odpowiedzialności za zobowiązania. W spółce komandytowe rozkłada się ona na dwa podmioty komplementariusza
Prowadzenie pojazdu pod w... Do najczęściej popełnianych przestępstw przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym należy prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu lub środków odurzających. Z uwagi na stwarzanie zagrożenia nie tylko dla innych