Bernat & Wawrzyniak Kancelaria Adwokacka

Znaczenie protokołu kontroli WIOŚ prowadzonej w związku z programem dzałania OSN

Na mocy nowo uchwalonej ustawy Prawo wodne z dnia 20 lipca 2017 roku, która wejdzie  w życie z dniem 18 stycznia 2017 roku obszar całego kraju zostanie objęty programem działań mającym na celu ograniczenie dopływu do wód azotu pochodzącego ze źródeł rolniczych.  Jego postanowienia będą określały m.in warunki przechowywania nawozów, okresy i sposoby nawożenia, warunki przechowywania pokarmu dla zwierząt, warunki przechowywania odchodów zwierzęcych.  Do jego stosowania zobowiązany będzie każdy podmiot prowadzący działalność rolniczą, a jego przestrzeganie będzie badane przed Wojewódzką Inspekcję Ochrony Środowiska.

Zgodnie z art. 108 ustawy Prawo wodne właściwy organ Inspekcji Ochrony Środowiska dokonuje kontroli stosowania programu działań przez podmioty obowiązane do jego stosowania. Dokumentem kończącym kontrolę jest protokół sporządzany przez organ kontrolujący, który zawiera opis przedmiotu kontroli oraz jej przebiegu. W związku  z tym, że protokół kontroli stanowi dowód kontroli jest niezbędny przy dokonywaniu ustaleń faktycznych w toku ewentualnego postępowania administracyjnego wszczętego w przypadku wykrycia nieprawidłowości. Z uwagi na duże znaczenie protokołu dla wydania decyzji administracyjnej i obciążenia rolnika opłatą administracyjną przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska podmiot prowadzący działalność rolniczą nie może go lekceważyć i powinien dopilnować aby jego treść odpowiadała rzeczywistemu przebiegowi kontroli.

Kontrolowany rolnik powinien przede wszystkim pamiętać, że  może on  wpływać  na kształt protokołu kontroli bowiem w jej toku  może  zgłaszać zastrzeżenia oraz uwagi co do treści protokołu, jak również sposobu przeprowadzenia kontroli.

Kolejnym uprawnieniem rolnika jest możliwość odmowy podpisania protokołu. Z tego uprawnienia  warto skorzystać w sytuacji, w której kontrolujący organ odmawia wpisania do protokołu uwag bądź zastrzeżeń. Kontroler wówczas winien uczynić o tym fakcie wzmiankę w protokole. To otwiera podmiotowi kontrolowanemu  7 dniowy termin do przedstawienia Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska swojego stanowiska w sprawie,  w szczególności kwestionowania ustaleń pokontrolnych, sposobu przebiegu  kontroli oraz samego zachowania kontrolującego. Jeżeli inspektor stwierdzi naruszenie programu działania z urzędu wszczyna postępowanie administracyjne i wydaje decyzję w której nakazuje usunąć naruszenie lub obciąża rolnika opłatą administracyjną od 500 zło do 3000 zł. W przypadku wniesienia odwołania od wspomnianej decyzji zastrzeżenia rolnika zamieszczone w protokole oraz stanowisko zgłoszone po kontroli mogą przyczynić się do uchylenia decyzji gdyby była ona wadliwa. W związku z tym aktywna postawa podmiotu prowadzącego działalność rolniczą w toku kontroli odgrywa znaczącą rolę w obronie jego praw.

O sposobie zakończenia  postępowania administracyjnego w związku  z kontrolą programu działań na OSN oraz jego skutkach dla kontrolowanego, przeczytacie Państwo już w następnym wpisie.

 

Jeżeli nie znalazłeś odpowiedzi na jakieś pytanie albo masz problem prawny i szukasz rozwiązania skontaktuj się z nami. Każdego dnia znajdujemy korzystne dla Naszych Klientów rozwiązania.

Similar Articles

Skarga nadzwyczajna Skarga nadzwyczajna jest nowym środkiem zaskarżenia pozwalającym na wzruszenie prawomocnego wyroku i ponowne rozpoznanie sprawy. Jej celem jest usunięcie z obrotu prawnego orzeczeń sądów naruszających zasady sprawiedliwości
Spółka wodna – cz... Spółka wodna jest niepubliczną formą organizacyjną działającą w celu zaspakajania potrzeb dobrowolnie zrzeszonych w niej podmiotów w zakresie gospodarowania wodami. Zadania spółki wodnej po 1 stycznia 2018
Pozwolenie zintegrowane Pozwolenie zintegrowane jest decyzją administracyjną wydawaną przez wzgląd na ochronę środowiska. Jest ona wymagana w sytuacji gdy podmiot korzysta z instalacji powodującej znaczne zanieczyszczenie środowiska i zastępuje
Odpowiedzialność za dł... Odpowiedzialność za długi spadkowe często determinuje przyjęcie spadku przez spadkobiercę. Z reguły wizji przyjęcia spadku towarzyszy obawa spłacania długów zmarłego. Od 18 października 2015 roku jednak odpowiedzialność
Stwierdzenie nabycia spad... Z chwilą śmierci spadkodawcy jego prawa i obowiązki majątkowe przechodzą na jednego bądź kilku  spadkobierców. Aby zostać spadkobiercą osoba fizyczna musi jednak spadek przyjąć. To może nastąpić
Koronawirus a prawa praco... Od 24 marca 2020 roku zmagamy się z wprowadzonym stanem epidemii, który spowodował wprowadzenie ograniczeń w zakresie praw i wolności obywatelskich. Liczne zakazy wpływają na funkcjonowanie zakładów
Skutki naruszenia program... Ustawa z dnia 20 lipca 2017 roku prawo wodne obok nałożenia na podmioty prowadzące działalność rolniczą obowiązku przestrzegania programu działań mającego na celu ograniczenie dopływu azotu do
Umowa o roboty budowlane Umowa o roboty budowlane jest jedną z częściej zawieranyych umów w obrocie gospodarczym. Prawidłowe jej sformułowanie  pozwala stronom nie tylko na należyte zrealizowanie planowanej inwestycji, ale również
Zgłoszenie wodnoprawne Zgłoszenie wodnoprawne to instytucja prawa wodnego pozwalająca na korzystanie z wód bez pozwolenia wodnoprawnego. Jest ono aktem poinformowania organów administracji publicznej o planowanych działaniach związanych z korzystaniem
Zachowek Zachowek jest często mylnie kojarzony z dziedziczeniem w każdej postaci, a zatem zarówno w przypadku dziedziczenia ustawowego jak i testamentowego. Tymczasem instytucja ta związana jest wyłącznie z