Bernat & Wawrzyniak Kancelaria Adwokacka

Znaczenie protokołu kontroli WIOŚ prowadzonej w związku z programem dzałania OSN

Na mocy nowo uchwalonej ustawy Prawo wodne z dnia 20 lipca 2017 roku, która wejdzie  w życie z dniem 18 stycznia 2017 roku obszar całego kraju zostanie objęty programem działań mającym na celu ograniczenie dopływu do wód azotu pochodzącego ze źródeł rolniczych.  Jego postanowienia będą określały m.in warunki przechowywania nawozów, okresy i sposoby nawożenia, warunki przechowywania pokarmu dla zwierząt, warunki przechowywania odchodów zwierzęcych.  Do jego stosowania zobowiązany będzie każdy podmiot prowadzący działalność rolniczą, a jego przestrzeganie będzie badane przed Wojewódzką Inspekcję Ochrony Środowiska.

Zgodnie z art. 108 ustawy Prawo wodne właściwy organ Inspekcji Ochrony Środowiska dokonuje kontroli stosowania programu działań przez podmioty obowiązane do jego stosowania. Dokumentem kończącym kontrolę jest protokół sporządzany przez organ kontrolujący, który zawiera opis przedmiotu kontroli oraz jej przebiegu. W związku  z tym, że protokół kontroli stanowi dowód kontroli jest niezbędny przy dokonywaniu ustaleń faktycznych w toku ewentualnego postępowania administracyjnego wszczętego w przypadku wykrycia nieprawidłowości. Z uwagi na duże znaczenie protokołu dla wydania decyzji administracyjnej i obciążenia rolnika opłatą administracyjną przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska podmiot prowadzący działalność rolniczą nie może go lekceważyć i powinien dopilnować aby jego treść odpowiadała rzeczywistemu przebiegowi kontroli.

Kontrolowany rolnik powinien przede wszystkim pamiętać, że  może on  wpływać  na kształt protokołu kontroli bowiem w jej toku  może  zgłaszać zastrzeżenia oraz uwagi co do treści protokołu, jak również sposobu przeprowadzenia kontroli.

Kolejnym uprawnieniem rolnika jest możliwość odmowy podpisania protokołu. Z tego uprawnienia  warto skorzystać w sytuacji, w której kontrolujący organ odmawia wpisania do protokołu uwag bądź zastrzeżeń. Kontroler wówczas winien uczynić o tym fakcie wzmiankę w protokole. To otwiera podmiotowi kontrolowanemu  7 dniowy termin do przedstawienia Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska swojego stanowiska w sprawie,  w szczególności kwestionowania ustaleń pokontrolnych, sposobu przebiegu  kontroli oraz samego zachowania kontrolującego. Jeżeli inspektor stwierdzi naruszenie programu działania z urzędu wszczyna postępowanie administracyjne i wydaje decyzję w której nakazuje usunąć naruszenie lub obciąża rolnika opłatą administracyjną od 500 zło do 3000 zł. W przypadku wniesienia odwołania od wspomnianej decyzji zastrzeżenia rolnika zamieszczone w protokole oraz stanowisko zgłoszone po kontroli mogą przyczynić się do uchylenia decyzji gdyby była ona wadliwa. W związku z tym aktywna postawa podmiotu prowadzącego działalność rolniczą w toku kontroli odgrywa znaczącą rolę w obronie jego praw.

O sposobie zakończenia  postępowania administracyjnego w związku  z kontrolą programu działań na OSN oraz jego skutkach dla kontrolowanego, przeczytacie Państwo już w następnym wpisie.

 

Jeżeli nie znalazłeś odpowiedzi na jakieś pytanie albo masz problem prawny i szukasz rozwiązania skontaktuj się z nami. Każdego dnia znajdujemy korzystne dla Naszych Klientów rozwiązania.

Similar Articles

Rozwód Gdy po między małżonkami od dłuższego czasu się nie układa, brakuje wspólnego porozumienia w praktycznie każdej dziedzinie życia bądź dochodzi do opuszczenia przez jednego z nich wspólnego
Prowadzenie przedsiębior... Dla potencjalnych spadkobierców przedsiębiorstwa w spadku istotne znaczenie posiada zachowane jego składników majątkowych oraz kontynuowanie jego działalności. W toku postępowania spadkowego prowadzenie działalności może być utrudnione pod
Znaczenie protokołu kont... Na mocy nowo uchwalonej ustawy Prawo wodne z dnia 20 lipca 2017 roku, która wejdzie  w życie z dniem 18 stycznia 2017 roku obszar całego kraju zostanie
Zmiany w Krajowym Rejestr... Na mocy ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym uchwalonej przez Sejm w dniu 26 stycznia 2018 roku dokonano reformacji rejestru. Zmiany w Krajowym Rejestrze Sądowym
Koronawirus a prawo pracy Wprowadzenie w Polsce stanu zagrożenia epidemicznego, a następnie ogłoszenie epidemii wiąże się z występowaniem licznych problemów w sferze prawa pracy. Obecna sytuacja ma przede wszystkim wpływ na
Pozwolenie zintegrowane Pozwolenie zintegrowane jest decyzją administracyjną wydawaną przez wzgląd na ochronę środowiska. Jest ona wymagana w sytuacji gdy podmiot korzysta z instalacji powodującej znaczne zanieczyszczenie środowiska i zastępuje
Europejski Nakaz Aresztow... Europejski Nakaz Aresztowania (ENA) jest instytucją postępowania karnego toczącego się w stosunku do osoby przebywającej poza granicami kraju. Do jego zastosowania konieczne jest jednak, aby przebywał on
Naruszenie stosunków wod... Zdarzyć się niekiedy może, że osoba posiadająca sąsiedni grunt swoim zachowaniem doprowadzi do zmiany kierunku czy też natężenia odpływu wód opadowych lub roztopowych znajdujących się na jego
Zgłoszenie wodnoprawne Zgłoszenie wodnoprawne to instytucja prawa wodnego pozwalająca na korzystanie z wód bez pozwolenia wodnoprawnego. Jest ono aktem poinformowania organów administracji publicznej o planowanych działaniach związanych z korzystaniem
Tymczasowe aresztowanie Tymczasowe aresztowanie jest środkiem zapobiegawczym stosowanym przez  sąd zarówno w śledztwie jak i postępowaniu sądowym. Jego celem jest zabezpieczenie prawidłowego toku postepowania i powinien być stosowany gdy