Stwierdzenie nabycia spadku

Z chwilą śmierci spadkodawcy jego prawa i obowiązki majątkowe przechodzą na jednego bądź kilku  spadkobierców. Aby zostać spadkobiercą osoba fizyczna musi jednak spadek przyjąć. To może nastąpić poprzez tzw. milczące przyjęcie spadku czyli nie złożenie oświadczenia w wymaganym terminie bądź też poprzez złożenie takowego oświadczenia przed sądem lub notariuszem. Urzędowym potwierdzeniem wspomnianej czynności jest stwierdzenie nabycia spadku.

Stwierdzenie nabycia spadku

Stwierdzenie nabycia spadku jest czynnością, którą przeprowadza sąd bądź notariusz. Jeżeli nie upłynął termin do złożenia oświadczenia o przyjęciu spadku spadkobiercy mogą dokonać tej czynności zarówno przed notariuszem jaki przed sądem. W przeciwnym razie

Stwierdzenie nabycia spadku przed notariuszem

Aby notariusz mógł sporządzić  akt poświadczenia dziedziczenia,  do kancelarii notarialnej muszą  stawić się równocześnie wszystkie osoby wchodzące w rachubę jako spadkobiercy ustawowi i testamentowi oraz osoby, na rzecz których spadkodawca uczynił zapisy windykacyjne.

Przed notariuszem spadkobiercy oświadczają że spadek przyjmują bądź odrzucają. W takim przypadku notariusz sporządza protokół i notarialny akt poświadczenia dziedziczenia.

Należy zaznaczyć, że niekiedy notariusz nie będzie mógł sporządzić powyższego dokumentu np. w sytuacji testamentu szczególnego, wątpliwości co do określenia kręgu spadkobierców.

Stwierdzenie nabycia spadku przed sądem

W przypadku postępowania sądowego koniecznym wpierw jest złożenie wniosku do sądu rejonowego w okręgu którego ostatnie miejsce zamieszkania miał spadkodawca.

We wniosku należy wymienić, jako uczestników, wszystkich potencjalnych spadkobierców. Przedstawić wszystkie okoliczności sprawy, takie jak datę śmierci spadkodawcy, wskazanie czy dziedziczenie następuje z ustawy czy z testamentu oraz co wchodzi w skład spadku.

Rozprawa przed sądem

Postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku zapada zawsze po przeprowadzeniu rozprawy. Na rozprawę wzywani są wszyscy spadkobiercy. Spadkobiercy muszą złożyć tzw. zapewnienie spadkowe czyli oświadczenie o tym, czy znani im są inni spadkobiercy oraz czy spadkodawca nie zostawił testamentu.

Postanowienie o nabyciu spadku

Po rozprawie sąd wydaje postanowienie o nabyciu spadku w którym wskazuje osoby nabywające spadek i ich udziały. To orzeczenie po uprawomocnieniu się staje się podstawą do dokonywania wpisów sądowych np. w księgach wieczystych.

Postanowienie o nabyciu spadku można zmienić

Należy zauważyć, że obecnie przepisy pozwalają na zmianę postanowienia spadkowego w razie ujawnienia okoliczności nie znanych przy wydawaniu takiego orzeczenia. Przesłanką do zmiany postanowienia o nabyciu spadku może być pominięcie spadkobierców, unieważnienie testamentu, zastosowanie przez sąd niewłaściwych przepisów.

Jeżeli masz problem prawny skontaktuj się z nami. Każdego dnia znajdujemy korzystne dla Naszych Klientów rozwiązania,

Dział spadku Po stwierdzeniu nabycia spadku każdy ze spadkobierców posiada określony udział w majątku spadkowym i może wystąpić z wnioskiem o dział spadku. To rozwiązanie daje możliwość przyznania określonych
Kontakty z dzieckiem Kontakty z dzieckiem są jednym z uprawnień rodzica, który z różnych powodów nie może sprawować nad nim bieżącej opieki. Zdarza się często, że rodzic zamieszkujący z dzieckiem
Pozwolenie wodnoprawne w ... Od 1 stycznia 2018 roku zmianie ulegną przepisy dotyczące wydawania pozwoleń wodnoprawnych. Z uwagi na to, iż pozwolenie wodnoprawne odgrywa istotną role dla zgodnego z prawem korzystania
RODO w przedsiębiorstwie RODO to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego z dnia 26 kwietnia 2016 roku wprowadzające nowe standardy w ochronie danych osobowych osób fizycznych. Jego postanowienia wejdą w życie w dniu
Alimenty – kto, kie... Na każdym członku rodziny spoczywa obowiązek dostarczania środków utrzymania tym członkom rodziny którzy nie są w stanie zaspokoić swoich potrzeb. Jest to obowiązek alimentacyjny, którego postacią są
Zmiany w Krajowym Rejestr... Na mocy ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym uchwalonej przez Sejm w dniu 26 stycznia 2018 roku dokonano reformacji rejestru. Zmiany w Krajowym Rejestrze Sądowym
Uchylenie się od skutkó... W praktyce zawodowej często spotykamy się ze złożeniem przez Naszych Klientów oświadczenia woli pod wpływem błędu. To dotyczy wielu czynności prawnych m.in. zawarcia umów, przyjęcia spadku czy
Rozdzielność majątkowa Rozdzielność majątkowa jest jednym z ustrojów majątkowych małżeńskich polegającą na istnieniu dwóch odrębnych majątków – majątku żony i majątku męża. Dzięki temu każde z małżonków odpowiada swoim
Odpowiedzialność za dł... Odpowiedzialność za długi spadkowe często determinuje przyjęcie spadku przez spadkobiercę. Z reguły wizji przyjęcia spadku towarzyszy obawa spłacania długów zmarłego. Od 18 października 2015 roku jednak odpowiedzialność
Umowa kontraktacji –... Umowa kontraktacji odgrywa istotną rolę w obrocie płodami rolnymi. Dla każdego rolnika podpisana umowa kontraktacji to szansa na pozyskanie środków finansowych i stałą współpracę w zbywaniu produktów.