Na mocy ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym uchwalonej przez Sejm w dniu 26 stycznia 2018 roku dokonano reformacji rejestru. Zmiany w Krajowym Rejestrze Sądowym dotyczą stworzenia systemu teleinformatycznego za pomocą którego będzie możliwa rejestracja podmiotów gospodarczych, składanie wniosków o wpis czy też uzyskiwanie informacji. Jeżeli Senat przyjmie ustawę bez poprawek większość zmian wejdzie 15 marca 2018 r. Jednak niektore z nich wejdą w życie dopiero od 2020 roku.
Wniosek o wpis do KRS wyłącznie na formularzu elektronicznym
Od 1 marca 2020 roku wniosek o wpis do rejestru przedsiębiorców składany będzie wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Jeżeli chodzi o wpisy do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej forma wniosku pozostanie bez zmian. To znaczy, że wniosek o wpis będzie można złożyć na urzędowym formularzu lub jego kopii albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. To samo dotyczy innych wniosków niż wniosków o wpis.
Dodać należy, że również nieprawidłowo wypełniony wniosek niezależnie od formy będzie podlegał zwrotowi bez wezwania do uzupełnienia braków, jeżeli z powyższego powodu nie będzie można nadać sprawie dalszego biegu.
Nieopłacony wniosek o wpis złożony na urzędowym formularzu ulegnie zwrotowi
Jeżeli wniosek został złożony za pośrednictwem systemu teleinformatycznego musi zostać opłacony. W przypadku nieuiszczenia opłaty sąd rejestrowy wezwie do uzupełnienia owego braku pod rygorem zwrotu wniosku. Z kolei gdy wniosek zostanie złożony w innej formie niż za pośrednictwem systemu teleinformatycznego nieopłacony wniosek będzie podlegał zwrotowi bez wzywania do uzupełnienia opłaty.
Adres do doręczeń osób reprezentujących podmiot obligatoryjnym elementem wniosku o wpis
Zmiany w Karajowym Rejestrze Sądowym odnoszą się także do kwestii związanych z wymaganymi danymi do wniosku o wpis. Jednym z nich jest konieczność podania adresów doo doręczeń osób rerezentujących podmiot wpisany do Rejestru. Chodzi tutaj o zarząd, likwidatorów czy prokurentów. W związku z tym uzupełniając wniosek o wpis osób reprezentujących podmiot nie tylko należy pamiętać o ich zgodzie na wykonywanie funkcji i o ich adresach do doręczeń. Ponadto, każdorazową zmianę adresu należy zgłaszać sądowi rejestrowemu. Do tego zobowiązani są podmiot wpisany do rejestru albo osoby go reprezentujące.
Jeżeli adres do doręczeń wyżej wskazanych osób znajduje się poza obszarem Unii Europejskiej należy wskazać pełnomocnika do doręczeń w Reczpospolitej Polskiej.
Ta zmiana wejdzie w życia 15 marca 2018 r.
Od 15 marca 2018 roku nowe wymogi formalne przy założeniu spółki kapitałowej
Do zgłoszenia spółki kapitałowej do Rejestru konieczne będzie dołączenie listy obejmujacej nazwisko i imię oraz adres do doręczeń albo firmę lub nazwę i siedzibę członków organów lub osób uprawnionych do powołania zarządu. W przypadku gdy wspólnikiem jest osoba prawna należy podać imiona i nazwiska oraz adresy do doręczeń członków organu uprawnionego do reprezentowania tego podmiotu.
Wznowienie zawiesznonej działaności gospodarczej nastąpi automatycznie w razie nie złożenia wniosku
W przypadku niezłożenia wniosku o wpis o wznowieniu działaności gospodarczej przed upływem 24 miesięcy od dnia zawieszenia wpis o powyższej informacji zamieszczany jest automatycznie w rejestrze. To następuje w dniu następnym po upływie 24 miesiecy od dnia zawieszenia działalności gospodarczej.
Ta zmiana wejdzie w życie w dniu 15 marca 2018 r.
Akta rejestrowe będą prowadzone w formie elektronicznej
Zmiany w Krajowym Rejestrze Sądowym prowadzą do ucyfrowienia akt rejestrowych. Od 1 marca 2020 roku akta rejestrowe nowo założonych podmiotów gospodarczych będą prowadzone wyłącznie w systemie teleinformatycznym i nie będą przetwarzane na formę papierową. Jednak te akta które dotychczas były prowadzone w formie papierowej nie ulegną przekształceniu.
Repozytorium finansowe – nowa instytucja
Od 15 marca 2018 roku dla każdego podmiotu obowiązanego do składania dokumentów finansowych do Rejestru będzie prowadzone repozytorium dokumentów finansowych. Do repozytorium składane będą dokumenty o których mowa w ustawie o rachunkowości czyli sprawozdań finansowych, sprawozdań z badania, odpis uchwały bądź postanowienia organu zatwierdzającego roczne sprawozdanie finansowe i podział zysku lub pokryciu straty. Dodać należy, że każdy zainteresowany ma prawo do przeglądania repozytorium, a Centralna Informacja bezpłatnie będzie udostępniać owe dokumenty.
Akta rejestrowe będą udostępnianie w formie elektronicznej
Z aktami rejestrowymi prowadzonymi w systemie teleinformatycznym można będzie zapoznać się:
– za pośrednictwem ogólnodostępnych sieci teleinformatycznych
– w siedzibie sądu rejestrowego z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego.
To będzie miało również zastosowanie w stosunku do akt sprawy rozpoznawanej przez sąd rejestrowy, sąd II instancji, a także Sąd Najwyższy.
Przeczytaj także: Nowe prawo przedsiębiorców
Jeżeli nie znalazłeś odpowiedzi na konkretne pytanie albo masz problem prawny i szukasz rozwiązania skontaktuj się z nami. Każdego dnia doradzamy i znajdujemy korzystne dla Naszych Klentów rozwiązania.