Bernat & Wawrzyniak Kancelaria Adwokacka

Zmiana pozwolenia zintegrowanego

W toku eksploatacji instalacji objętej pozwoleniem zintegrowanym może powstać konieczność zmiany sposobu jej funkcjonowania bądź jej rozbudowy. Dla zgodnego z prawem dokonania tych działań niezbędna jest niekiedy zmiana pozwolenia zintegrowanego.

Czy prowadzący instalację musi zgłosić rozbudowę albo zmianę sposobu jej funkcjonowania ?

Podmiot prowadzący instalacje jest zobligowany do zgłoszenia organowi planowanych zmian w instalacji przed ich dokonaniem. Po wykonaniu powyższego obowiązku organ może stwierdzić, że planowana zmiana w instalacji wymaga zmiany niektórych warunków wydanego pozwolenia zintegrowanego. W związku z tym informuje prowadzącego instalację o konieczności złożenia wniosku o zmianę pozwolenia zintegrowanego.

Zamiast poinformowania podmiot może od razu złożyć wniosek

Zamiast składania wyżej wymienionej informacji, prowadzący instalację może od razu złożyć wniosek o zmianę pozwolenia zintegrowanego. Jest to zasadne w przypadku, gdy planowana zmiana w instalacji ma charakter istotny, czyli w szczególności zwiększana skala działalności wynikająca z tej zmiany, sama w sobie, kwalifikowałaby ją jako rodzaj instalacji mogącej powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości.

Lista instalacji wymagających pozwolenia zintegrowanego.

Inne przypadki stanowiące przesłankę do złożenia wniosku o zmianę pozwolenia zintegrowanego

Podmiot prowadzący instalacje jest zobowiązany do złożenia wniosku o zmianę pozwolenia zintegrowanego gdy:

– zamierza prowadzić badania nad nową techniką, przez którą rozumie się nową technikę w działalności przemysłowej, której zastosowanie mogłoby zapewnić wyższy lub co najmniej ten sam poziom ochrony środowiska i większą oszczędność kosztów niż obecnie istniejące najlepsze dostępne techniki, o ile będzie ona mogła mieć zastosowanie na skalę przemysłową;

– wezwał go do tego organ właściwy do wydania pozwolenia zintegrowanego w wyniku dokonanej analizy wydanego pozwolenia zintegrowanego po publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej konkluzji BAT odnoszących się do głównej działalności danej instalacji;

– wezwał go do tego organ właściwy do wydania pozwolenia zintegrowanego w rezultacie analizy dokonywanej obowiązkowo raz na 5 lat, lub gdy zmieniło się oddziaływanie instalacji na środowisko (w porównaniu do tego określonego w wydanym pozwoleniu), lub jeżeli nastąpiła zmiana w najlepszych dostępnych technikach, pozwalająca na znaczne zmniejszenie wielkości emisji bez powodowania nadmiernych kosztów, lub wynika to z potrzeby dostosowania eksploatacji instalacji do zmian przepisów o ochronie środowiska.

Co powinien zawierać wniosek o zmianę pozwolenia zintegrowanego ?

Wniosek o zmianę pozwolenia zintegrowanego zawiera informacje podawane we wniosku o wydanie pozwolenia na prowadzenie instalacji i wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego, mające związek z planowanymi zmianami.

Gdzie należy składać wniosek o zmianę pozwolenia zintegrowanego ?

Wniosek o zmianę pozwolenia zintegrowanego należy złożyć do organu ochrony środowiska, właściwego do wydania pozwolenia zintegrowanego. O właściwości organu przesądza kwalifikacja instalacji objętej pozwoleniem zintegrowanym po dokonaniu zamierzonych zmian w instalacji lub po zmianie przepisów prawa przesądzających o właściwości organów. Jeżeli pozwolenie zintegrowane było wydane przez starostę, lecz zakres planowanych zmian w instalacji kwalifikuje ją jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, to wniosek o zmianę pozwolenia zintegrowanego należy złożyć do marszałka województwa.

Bez opłaty skarbowej i rejestracyjnej zmiana pozwolenia nie będzie możliwa

Wnioskodawca ubiegający się o uzyskanie zmiany pozwolenia zintegrowanego zobowiązany jest do uiszczenia opłaty skarbowej oraz opłaty rejestracyjnej.

Opłata skarbowa 

Opłata skarbowa za zmianę pozwolenia zintegrowanego wynosi 50% stawki jak za wydanie pozwolenia zintegrowanego. Jest ona należna w przypadku, gdy zmiana pozwolenia dotyczy rozszerzenia zakresu działalności i może wynosić:

– 1005,50 zł. – gdy zmieniane pozwolenie związane jest z działalnością gospodarczą;

– 253,00 zł. – gdy zmieniane pozwolenie pozostaje w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podmioty prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie, mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców;

– 253,00 zł. – w pozostałych przypadkach zmiany pozwolenia zintegrowanego.

Natomiast, jeżeli zmiany w pozwoleniu zintegrowanym nie dotyczą rozszerzenia rodzaju działalności to opłata skarbowa wyniesie 10,00 zł.

Opłata rejestracyjna

Opłata ta wynosi 50% opłaty rejestracyjnej, która byłaby wymagana w przypadku wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego dla tej instalacji. Do wniosku należy dołączyć dowód uiszczenia tej opłaty.

Opłaty rejestracyjnej nie uiszcza się w przypadku:

– składania wniosku o zmianę pozwolenia zintegrowanego składanego w celu prowadzenia badań nad nową techniką,

– wniosku składanego w związku z decyzją właściwego organu ochrony środowiska, wzywającego prowadzącego instalację do wystąpienia z wnioskiem o zmianę pozwolenia zintegrowanego po analizie pozwolenia zintegrowanego przeprowadzonej po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej konkluzji BAT odnoszących się do głównej działalności danej instalacji,

– wniosku składanego w związku z decyzją właściwego organu ochrony środowiska, wzywającego prowadzącego instalację do złożenia wniosku o zmianę pozwolenia zintegrowanego w rezultacie: analizy dokonywanej obowiązkowo co 5 lat, lub gdy zmieniło się oddziaływanie instalacji na środowisko lub jeżeli nastąpiła zmiana w najlepszych dostępnych technikach, pozwalająca na znaczne zmniejszenie wielkości emisji bez powodowania nadmiernych kosztów, lub wynika to z potrzeby dostosowania eksploatacji instalacji do zmian przepisów o ochronie środowiska.

Jak przebiega postępowanie ?

Procedura wydawania zmienionego pozwolenia zintegrowanego jest analogiczna do postępowania o pozwolenie zintegrowane.

 

Przeczytaj także: 

Pozwolenie zintegrowane

Konsekwencje naruszenia warunków pozwolenia zintegrowanego 

 

Jeżeli nie znalazłeś odpowiedzi na konkretne pytanie albo masz problem prawny i szukasz rozwiązania skontaktuj się z nami. Każdego dnia doradzamy i znajdujemy korzystne dla Naszych Klientów rozwiązania.

Similar Articles

Dział spadku Po stwierdzeniu nabycia spadku każdy ze spadkobierców posiada określony udział w majątku spadkowym i może wystąpić z wnioskiem o dział spadku. To rozwiązanie daje możliwość przyznania określonych
Ocena wodnoprawna Dla wielu przedsiębiorców planujących bądź rozpoczynających inwestycję oddziałującą na środowisko wodne po 1 stycznia 2018 roku istotne znaczenie posiada ocena wodnoprawna. Jest to rodzaj decyzji administracyjnej wydawanej
Wypadek przy pracy Każda praca czy prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z ryzykiem wystąpienia nieszczęśliwego zdarzenia. Wypadek przy pracy może nastąpić niezależnie od przyjętych w zakładzie pracy procedur bezpieczeństwa czy
Dziedziczenie gospodarstw... Dziedziczenie gospodarstwa rolnego jest jednym z bardziej skomplikowanych zagadnień prawa spadkowego, gdyż podlega szczególnym rygorom. W niektórych przypadkach tj. dla spadków otwartych przed 14 lutym 2001 roku
Odszkodowanie za szkody w... Początek wiosny to czas zwiększonych obaw pośród rolników. Ich przedmiotem jest wpływ pogody na uprawy. Pojawiające się wówczas przymrozki, dynamiczne zmiany temperatur czy intensywne opady atmosferyczne mogą
Znaczenie protokołu kont... Na mocy nowo uchwalonej ustawy Prawo wodne z dnia 20 lipca 2017 roku, która wejdzie  w życie z dniem 18 stycznia 2017 roku obszar całego kraju zostanie
Zgłoszenie wodnoprawne Zgłoszenie wodnoprawne to instytucja prawa wodnego pozwalająca na korzystanie z wód bez pozwolenia wodnoprawnego. Jest ono aktem poinformowania organów administracji publicznej o planowanych działaniach związanych z korzystaniem
Skarga nadzwyczajna Skarga nadzwyczajna jest nowym środkiem zaskarżenia pozwalającym na wzruszenie prawomocnego wyroku i ponowne rozpoznanie sprawy. Jej celem jest usunięcie z obrotu prawnego orzeczeń sądów naruszających zasady sprawiedliwości
RODO w przedsiębiorstwie RODO to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego z dnia 26 kwietnia 2016 roku wprowadzające nowe standardy w ochronie danych osobowych osób fizycznych. Jego postanowienia wejdą w życie w dniu
Odpowiedzialność za dł... Odpowiedzialność za długi spadkowe często determinuje przyjęcie spadku przez spadkobiercę. Z reguły wizji przyjęcia spadku towarzyszy obawa spłacania długów zmarłego. Od 18 października 2015 roku jednak odpowiedzialność