Na mocy nowo uchwalonej ustawy Prawo wodne z dnia 20 lipca 2017 roku, która wejdzie w życie z dniem 18 stycznia 2017 roku obszar całego kraju zostanie objęty programem działań mającym na celu ograniczenie dopływu do wód azotu pochodzącego ze źródeł rolniczych. Jego postanowienia będą określały m.in warunki przechowywania nawozów, okresy i sposoby nawożenia, warunki przechowywania pokarmu dla zwierząt, warunki przechowywania odchodów zwierzęcych. Do jego stosowania zobowiązany będzie każdy podmiot prowadzący działalność rolniczą, a jego przestrzeganie będzie badane przed Wojewódzką Inspekcję Ochrony Środowiska.
Zgodnie z art. 108 ustawy Prawo wodne właściwy organ Inspekcji Ochrony Środowiska dokonuje kontroli stosowania programu działań przez podmioty obowiązane do jego stosowania. Dokumentem kończącym kontrolę jest protokół sporządzany przez organ kontrolujący, który zawiera opis przedmiotu kontroli oraz jej przebiegu. W związku z tym, że protokół kontroli stanowi dowód kontroli jest niezbędny przy dokonywaniu ustaleń faktycznych w toku ewentualnego postępowania administracyjnego wszczętego w przypadku wykrycia nieprawidłowości. Z uwagi na duże znaczenie protokołu dla wydania decyzji administracyjnej i obciążenia rolnika opłatą administracyjną przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska podmiot prowadzący działalność rolniczą nie może go lekceważyć i powinien dopilnować aby jego treść odpowiadała rzeczywistemu przebiegowi kontroli.
Kontrolowany rolnik powinien przede wszystkim pamiętać, że może on wpływać na kształt protokołu kontroli bowiem w jej toku może zgłaszać zastrzeżenia oraz uwagi co do treści protokołu, jak również sposobu przeprowadzenia kontroli.
Kolejnym uprawnieniem rolnika jest możliwość odmowy podpisania protokołu. Z tego uprawnienia warto skorzystać w sytuacji, w której kontrolujący organ odmawia wpisania do protokołu uwag bądź zastrzeżeń. Kontroler wówczas winien uczynić o tym fakcie wzmiankę w protokole. To otwiera podmiotowi kontrolowanemu 7 dniowy termin do przedstawienia Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska swojego stanowiska w sprawie, w szczególności kwestionowania ustaleń pokontrolnych, sposobu przebiegu kontroli oraz samego zachowania kontrolującego. Jeżeli inspektor stwierdzi naruszenie programu działania z urzędu wszczyna postępowanie administracyjne i wydaje decyzję w której nakazuje usunąć naruszenie lub obciąża rolnika opłatą administracyjną od 500 zło do 3000 zł. W przypadku wniesienia odwołania od wspomnianej decyzji zastrzeżenia rolnika zamieszczone w protokole oraz stanowisko zgłoszone po kontroli mogą przyczynić się do uchylenia decyzji gdyby była ona wadliwa. W związku z tym aktywna postawa podmiotu prowadzącego działalność rolniczą w toku kontroli odgrywa znaczącą rolę w obronie jego praw.
O sposobie zakończenia postępowania administracyjnego w związku z kontrolą programu działań na OSN oraz jego skutkach dla kontrolowanego, przeczytacie Państwo już w następnym wpisie.