Odszkodowanie za szkody w uprawach

Początek wiosny to czas zwiększonych obaw pośród rolników. Ich przedmiotem jest wpływ pogody na uprawy. Pojawiające się wówczas przymrozki, dynamiczne zmiany temperatur czy intensywne opady atmosferyczne mogą powodować straty w uprawach. To oczywiście prowadzi do zmniejszonych zysków przez co rolnik ponosi szkodę. Należy zaznaczyć, że straty w plonach mogą powstać również w wyniku wzrostu aktywności zwierząt, które po wybudzeniu się z zimowego snu poszukując żywności niszczą zasiewy. W obu przypadkach rolnikom należy się odszkodowanie za szkody w uprawach.

Kto jest podmiotem odpowiedzialnym wobec rolnika za szkodę w uprawach?

Szkody w uprawach powstałe w wyniku warunków pogodowych są na tyle  zjawiskami powszechnymi, że ustawodawca zdecydował o obowiązkowym ubezpieczeniu niektórych upraw. Obowiązek ten realizowany jest poprzez zawieranie pomiędzy rolnikami a Towarzystwami Ubezpieczeniowymi umów ubezpieczeniowych od szkód w uprawach powstałych w wyniku warunków pogodowych. Umowy te są objęte dotacją od Państwa, zatem Zakłady Ubezpieczeń są w stanie zaproponować rolnikom korzystne pod względem finansów warunki ubezpieczenia.

Zatem w przypadku powstania u rolnika, realizującego obowiązek ubezpieczenia upraw, szkody wskutek warunków pogodowych, podmiotem odpowiedzialnym za szkodę będzie Towarzystwo Ubezpieczeniowe, z którym zawarł on taka umowę. Zakład Ubezpieczeniowy wpierw przeprowadzi postępowanie likwidacyjne a następnie wypłaci odszkodowanie za szkody w uprawach.

Jakie uprawy są objęte ochroną ubezpieczeniową?

Ochrona ubezpieczeniowa rozciąga się na:

– korzenie buraka cukrowego,

– kolby i nadziemne części kukurydzy przeznaczonej na paszę;

– ziarna lub nasiona zbóż, rzepaku i rzepiku, kukurydzy przeznaczonej na ziarno;

– bulwy ziemniaków ;

– części warzyw gruntowych przeznaczone do konsumpcji;

– owoce lub całe nasadzenia drzew i krzewów owocowych oraz truskawek;

– szyszki chmielu ;

– liście tytoniu ;

– nasiona roślin strączkowych

Za jakie zdarzenia pogodowe i atmosferyczne mogę otrzymać odszkodowanie?

Ochrona ubezpieczeniowa, co do zasady rozciąga się na szkody w uprawach powstałe wskutek:

– huraganu,

– powodzi,

– deszczu nawalnego,

– gradu,

– piorunu,

– obsunięcia się ziemi,

– lawiny,

– suszy,

– ujemnych skutków przezimowania,

– przymrozków wiosennych.

Co należy zrobić po stwierdzeniu szkody w uprawach?

W przypadku stwierdzenia szkody należy niezwłocznie zgłosić ją Zakładowi Ubezpieczeń. Umowy ubezpieczeniowe często zawierają szczegółowe regulacje dotyczące terminu zgłoszenia szkody, czasu dokonania oględzin oraz obowiązków rolnika związanych z zabezpieczeniem miejsca. Dla stwierdzenia zaistnienia szkody  istotne jest pozostawienie tzw. pasa kontrolnego. Jest to najczęściej pas ziemi o szerokości 1-2 m przebiegający przez całe pole.

Należy podkreślić, że przypadku nie zachowania  powyższych wymogów niezwykle utrudniamy sobie możliwość uzyskania odszkodowania. Konsekwencją może być bowiem brak możliwości ustalenia przez Ubezpieczyciela prawidłowej wielkości szkody w uprawach, co może spowodować wypłatę  rażąco zaniżonego odszkodowania, a niekiedy nawet odmowę jego wypłaty.

Jak długo trwa postępowanie likwidacyjne?

Postępowanie likwidacyjne powinno trwać 30 dni od czasu zgłoszenia  szkody do Towarzystwa Ubezpieczeniowego, z tym, że co do zasady oględziny nieruchomości powinny mieć miejsce do 14 dni od zgłoszenia szkody.

Co robić w sytuacji, gdy Ubezpieczyciel wypłaci za niskie odszkodowanie albo odmówi wypłaty odszkodowania za szkody w uprawach?

W obu sytuacjach procedura postępowania jest podobna. Należy zwrócić się do Zakładu Ubezpieczeń o ponowne przeanalizowanie sprawy, podając przy tym argumenty, które zdaniem poszkodowanego przemawiają za wypłatą (wyższego) odszkodowania. W przypadku podtrzymania decyzji przez Ubezpieczyciela pozostaje  już tylko droga sądowa do uzyskania odszkodowania.

Podkreślić należy, że roszczenia rolników wobec Zakładów Ubezpieczeń o odszkodowanie za szkody w uprawach przedawnia się z upływem trzech lat, nie należy zatem zwlekać w kontaktach z Ubezpieczycielem.

Jak wygląda procedura naprawienia szkody w uprawach w wyniku działań zwierząt?

W takich sytuacjach droga do uzyskania odszkodowania jest inna, aniżeli w przypadku szkód powstałych wskutek warunków atmosferycznych. Również w tym przypadku ważny jest czas, albowiem poszkodowany rolnik ma tylko 10 dni na zgłoszenie swojej szkody. Aby zgłosić szkodę należy wypełnić wniosek o odszkodowanie za szkody w uprawach rolnych. Wzory tych druków są dostępne w siedzibach Ośrodków Doradztwa Rolniczego oraz Urzędów Wojewódzkich. Można je również pobrać ze stron internetowych poszczególnych jednostek. Wypełniony wniosek należy złożyć siedzibie gminy, albowiem podmiotem obowiązanym do przyjęcia zgłoszenia jest wójt lub burmistrz.

Następnie wójt (burmistrz) zgłaszają  szkodę do wojewody wraz z wnioskiem o powołanie komisji gminnej, której zadaniem będzie szacowanie szkody. Prace komisji mogą trwać do 2 miesięcy, zaś jej efektem będzie wskazanie wysokości szkody w formie protokołu. Dopiero po zakończeniu tej procedury rolnik może zwrócić się o pomoc do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Jeżeli nie znalazłeś odpowiedzi na konkretne pytanie albo masz problem prawny i szukasz rozwiązania skontaktuj się z nami. Każdego dnia doradzamy i znajdujemy korzystne dla Naszych Klientów rozwiązania.

Prowadzenie przedsiębior... Dla potencjalnych spadkobierców przedsiębiorstwa w spadku istotne znaczenie posiada zachowane jego składników majątkowych oraz kontynuowanie jego działalności. W toku postępowania spadkowego prowadzenie działalności może być utrudnione pod
Rozwód Gdy po między małżonkami od dłuższego czasu się nie układa, brakuje wspólnego porozumienia w praktycznie każdej dziedzinie życia bądź dochodzi do opuszczenia przez jednego z nich wspólnego
Zasiedzenie Upływ czasu może powodować wraz z innymi przesłankami  zmiany w sferze prawa własności oraz niektórych praw rzeczowych. Te zmiany polegają na tym, że dotychczasowy właściciel na skutek
Naruszenie stosunków wod... Zdarzyć się niekiedy może, że osoba posiadająca sąsiedni grunt swoim zachowaniem doprowadzi do zmiany kierunku czy też natężenia odpływu wód opadowych lub roztopowych znajdujących się na jego
Kontakty z dzieckiem Kontakty z dzieckiem są jednym z uprawnień rodzica, który z różnych powodów nie może sprawować nad nim bieżącej opieki. Zdarza się często, że rodzic zamieszkujący z dzieckiem
RODO w przedsiębiorstwie RODO to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego z dnia 26 kwietnia 2016 roku wprowadzające nowe standardy w ochronie danych osobowych osób fizycznych. Jego postanowienia wejdą w życie w dniu
Zmiany w Krajowym Rejestr... Na mocy ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym uchwalonej przez Sejm w dniu 26 stycznia 2018 roku dokonano reformacji rejestru. Zmiany w Krajowym Rejestrze Sądowym
Kilka słów o faktoringu... Aby zapewnić przedsiębiorstwu stale finansowanie i chronić je przed niewypłacalnością, przedsiębiorca może zdecydować się na faktoring. Polega on na wykupie przez podmiot zwany faktorem przedterminowych wierzytelności przedsiębiorcy
Pozwolenie wodnoprawne w ... Od 1 stycznia 2018 roku zmianie ulegną przepisy dotyczące wydawania pozwoleń wodnoprawnych. Z uwagi na to, iż pozwolenie wodnoprawne odgrywa istotną role dla zgodnego z prawem korzystania
Umowa kontraktacji –... Umowa kontraktacji odgrywa istotną rolę w obrocie płodami rolnymi. Dla każdego rolnika podpisana umowa kontraktacji to szansa na pozyskanie środków finansowych i stałą współpracę w zbywaniu produktów.