Gdy ZUS odmówi przyznania prawa do zasiłku macierzyńskiego…

Zasiłek macierzyński jest świadczeniem pieniężnym z tytułu ubezpieczenia społecznego i przysługuje kobiecie, która w okresie ubezpieczenia chorobowego albo w okresie urlopu wychowawczego urodziła dziecko, przyjęła dziecko w wieku do 1 roku na wychowanie i wystąpiła do sądu opiekuńczego w sprawie jego przysposobienia bądź przyjęła dziecko w wieku do 1 roku na wychowanie w ramach rodziny zastępczej.

Warunki otrzymania zasiłku macierzyńskiego

Istotnym warunkiem otrzymania zasiłku macierzyńskiego jest konieczność podlegania ubezpieczeniu społecznemu i opłacanie składek na obowiązkowe albo dobrowolne ubezpieczenie chorobowe. Dla przyznania prawa do zasiłku macierzyńskiego ważne jest również by zdarzenie będące podstawą do jego wypłaty np. urodzenie dziecka, nastąpiło w okresie trwania ubezpieczenia chorobowego, który z reguły rozpoczyna się od dnia nawiązania stosunku pracy. Dodać należy, że owo świadczenie przysługuje ubezpieczonej bez tzw. okresu wyczekiwania tj. wymogu upływu 30 bądź 180 dni nieprzerwanego ubezpieczenia chorobowego.

ZUS zazwyczaj wydaje decyzję odmawiającą

Jednak mimo spełnienia wskazanych warunków, Zakład Ubezpieczeń Społecznych w wielu przypadkach wydaje decyzje odmawiającą przyznania należnego świadczenia, kwestionując wykonywanie pracy, zawarcie umowy o pracę, wysokość wpłacanych składek czy też zarzucając wprost niezgodność umowy o pracę z zasadami współżycia społecznego.

Decyzje odmawiającą zasiłku macierzyńskiego należy zaskarżyć do sądu

Gdy organ rentowy wyda negatywne rozstrzygnięcie ubezpieczonej przysługuje odwołanie do sądu w terminie miesiąca od doręczenia decyzji. Odwołanie składa się za pośrednictwem oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który wydał zaskarżone orzeczenie.

Przy sporządzaniu odwołania należy pamiętać o kwestiach istotnych dla obrony praw ubezpieczonej.

Jeżeli nie znalazłeś odpowiedzi na jakieś pytanie albo masz problem prawny i szukasz rozwiązania skontaktuj się z nami. Każdego dnia znajdujemy korzystne dla Naszych Klientów rozwiązania.

Zasiedzenie Upływ czasu może powodować wraz z innymi przesłankami  zmiany w sferze prawa własności oraz niektórych praw rzeczowych. Te zmiany polegają na tym, że dotychczasowy właściciel na skutek
Zatrzymanie prawa jazdy Zatrzymanie prawa jazdy jest środkiem zarówno represyjnym jak i zapobiegawczym stosowanym nie tylko przez organy ścigania i wymiaru sprawiedliwości ale także przez starostę. Jako środek represyjny może
Spółka komandytowa Od dłuższego czasu można zaobserwować wzrost zainteresowania prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki komandytowej. Na tą formę działalności decydują się nie tylko potencjalni przedsiębiorcy,  ale często osoby
Odpowiedzialność za zob... Głównym czynnikiem od którego wspólnicy uzależniają wybór formy prowadzenia działalności jest jest ryzyko ponoszenia odpowiedzialności za zobowiązania. W spółce komandytowe rozkłada się ona na dwa podmioty komplementariusza