Gdy ZUS odmówi przyznania prawa do zasiłku macierzyńskiego…

Zasiłek macierzyński jest świadczeniem pieniężnym z tytułu ubezpieczenia społecznego i przysługuje kobiecie, która w okresie ubezpieczenia chorobowego albo w okresie urlopu wychowawczego urodziła dziecko, przyjęła dziecko w wieku do 1 roku na wychowanie i wystąpiła do sądu opiekuńczego w sprawie jego przysposobienia bądź przyjęła dziecko w wieku do 1 roku na wychowanie w ramach rodziny zastępczej.

Warunki otrzymania zasiłku macierzyńskiego

Istotnym warunkiem otrzymania zasiłku macierzyńskiego jest konieczność podlegania ubezpieczeniu społecznemu i opłacanie składek na obowiązkowe albo dobrowolne ubezpieczenie chorobowe. Dla przyznania prawa do zasiłku macierzyńskiego ważne jest również by zdarzenie będące podstawą do jego wypłaty np. urodzenie dziecka, nastąpiło w okresie trwania ubezpieczenia chorobowego, który z reguły rozpoczyna się od dnia nawiązania stosunku pracy. Dodać należy, że owo świadczenie przysługuje ubezpieczonej bez tzw. okresu wyczekiwania tj. wymogu upływu 30 bądź 180 dni nieprzerwanego ubezpieczenia chorobowego.

ZUS zazwyczaj wydaje decyzję odmawiającą

Jednak mimo spełnienia wskazanych warunków, Zakład Ubezpieczeń Społecznych w wielu przypadkach wydaje decyzje odmawiającą przyznania należnego świadczenia, kwestionując wykonywanie pracy, zawarcie umowy o pracę, wysokość wpłacanych składek czy też zarzucając wprost niezgodność umowy o pracę z zasadami współżycia społecznego.

Decyzje odmawiającą zasiłku macierzyńskiego należy zaskarżyć do sądu

Gdy organ rentowy wyda negatywne rozstrzygnięcie ubezpieczonej przysługuje odwołanie do sądu w terminie miesiąca od doręczenia decyzji. Odwołanie składa się za pośrednictwem oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który wydał zaskarżone orzeczenie.

Przy sporządzaniu odwołania należy pamiętać o kwestiach istotnych dla obrony praw ubezpieczonej.

Jeżeli nie znalazłeś odpowiedzi na jakieś pytanie albo masz problem prawny i szukasz rozwiązania skontaktuj się z nami. Każdego dnia znajdujemy korzystne dla Naszych Klientów rozwiązania.

Warunkowe umorzenie post... Warunkowe umorzenie postępowania stanowi jeden ze środkow probacyjnych, a więc instytucji prawa karnego polegającej na poddaniu sprawcy próbie. Istotą tej instytucji jest odstąpienie od skazania i wymierzenia
RODO w przedsiębiorstwie RODO to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego z dnia 26 kwietnia 2016 roku wprowadzające nowe standardy w ochronie danych osobowych osób fizycznych. Jego postanowienia wejdą w życie w dniu
Skutki naruszenia program... Ustawa z dnia 20 lipca 2017 roku prawo wodne obok nałożenia na podmioty prowadzące działalność rolniczą obowiązku przestrzegania programu działań mającego na celu ograniczenie dopływu azotu do
Naruszenie pozwolenia zin... Użytkowanie przez przedsiębiorcę instalacji wymagającej pozwolenia zintegrowanego podlega kontroli pod kątem przestrzegania określonych standardów. Jeżeli inspekcja ochrony środowiska stwierdzi naruszenie pozwolenia zintegrowanego przedsiębiorcę czekają różne konsekwencje od