Bernat & Wawrzyniak Kancelaria Adwokacka

Opłaty za usługi wodne

Opłaty za usługi wodne stanowią obecnie jeden z głównych problemów w działalności podmiotów korzystających z usług wodnych, w szczególności przedsiębiorstw komunalnych. Dosyć duże wątpliwości często pojawiają się przy zasadności obciążenia podmiotu opłatą, przyjętym sposobie jej wyliczenia czy składania reklamacji. Dlatego warto przyjrzeć się opłatom za usługi wodne i wiedzieć jak bronić się przed ich nadmierną wysokością.

Czym są opłaty za usługi wodne ?

Opłaty za usługi wodne stanowią instrument ekonomiczny służący gospodarowaniu wodami w związku zapewnieniem  możliwości korzystania z wód w zakresie wykraczającym poza zakres powszechnego korzystania z wód, zwykłego korzystania z wód oraz szczególnego korzystania z wód.

Opłaty za usługi wodne uiszcza się za:
1) pobór wód podziemnych lub wód powierzchniowych;
2) wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi;
3) odprowadzanie do wód:
a) wód opadowych lub roztopowych ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacji deszczowej służące do
odprowadzania opadów atmosferycznych albo systemy kanalizacji zbiorczej w granicach administracyjnych
miast,
b) wód pochodzących z odwodnienia gruntów w granicach administracyjnych miast;
4) pobór wód podziemnych i wód powierzchniowych na potrzeby chowu i hodowli ryb oraz innych organizmów wodnych;
5) wprowadzanie do wód lub do ziemi ścieków z chowu lub hodowli ryb oraz innych organizmów wodnych.

Dodać należy, ze opłatę za usługi wodne uiszcza się także za:
1) zmniejszenie naturalnej retencji terenowej na skutek wykonywania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, mających wpływ na zmniejszenie tej retencji przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej;
2) wydobywanie z wód powierzchniowych, w tym z morskich wód wewnętrznych wraz z wodami wewnętrznymi Zatoki Gdańskiej oraz wód morza terytorialnego, kamienia, żwiru, piasku oraz innych materiałów, a także wycinanie roślin z wód lub brzegu.

Z czego składa się opłata za usługi wodne ?

Opłata za usługi wodne za pobór wód składa się z opłaty stałej oraz opłaty zmiennej uzależnionej od ilości
wód pobranych. Z kolei opłata za usługi wodne za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi składa się z opłaty stałej oraz opłaty zmiennej zależnej od ilości i jakości ścieków wprowadzanych w ramach pozwolenia wodnoprawnego albo pozwolenia zintegrowanego.

Należy zauważyć, że niekiedy opłaty za usługi wodne będą składały się wyłącznie z opłaty stałej albo zmiennej np. w przypadku poboru wód powierzchniowych na cele rolnicze lub leśne związane z nawadnianiem gruntów nie uiszcza się opłaty stałej.

Kto i w jakiej formie ustala opłaty za usługi wodne ?

W myśl przepisów prawa wodnego organem właściwym do ustalania opłat za usługi wodne są Wody Polskie – Zarządy Zlewni.

Opłaty stałe za usługi wodne są ustalane i przekazywane w formie informacji rocznej podmiotom zobowiązanym do ich uiszczenia podając sumy za poszczególne kwartały danego roku.

Z kolei w sytuacji opłat zmiennych Wody Polskie ustalają ich wysokość w zależności od ilości poboru wody podziemnej lub powierzchniowej, ilości odprowadzonych wód roztopowych, ilości odprowadzonych ścieków z uwzględnieniem jednostkowej stawki opłaty określonej w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Wodnej.

Ustalenie ilości pobranych wód podziemnych lub wód powierzchniowych lub ilości ścieków wprowadzanych do
wód lub do ziemi odbywa się na podstawie odczytu wskazań przyrządów pomiarowych lub na podstawie danych
z systemów pomiarowych. Zgodnie z przepisami prawa wodnego odczytu powinien dokonywać pracownik Wód Polskich. Należy dodać, że w powyższe urządzenia pomiarowe podmioty korzystające z usług wodnych powinny zostać wyposażone przez Wody Polskie. Do dnia dzisiejszego jeszcze nie podjęto w tym celu działań, zaś wysokość opłat jest ustalana w oparciu o dane przekazane przez zobowiązanych.

Wysokość opłat zmiennych Wody Polskie przekazują podmiotom obowiązanym do ponoszenia opłat za usługi wodne, w formie informacji, zawierającej także sposób obliczenia.

Ważne

Od dnia 1 stycznia 2019 roku przy opłatach za usługi wodne za kolejne lata podmioty, którym przekazano informację o wysokości opłaty nie będą musiały uiszczać opłaty jeżeli nie przekracza ona 20 zł.

Jaki jest termin wniesienia opłaty ?

Opłatę stałą wnosi się na rachunek bankowy Wód Polskich w 4 równych ratach kwartalnych nie później niż do końca miesiąca następującego po upływie każdego kwartału.  W przypadku braku wpłaty organ wydaje decyzję w której określa wysokość opłaty stałej.

Czy od ustalonej opłaty za usługi wodne można się odwołać ?

Jeżeli podmiot, któremu przekazano informację o wysokości opłaty nie zgadza się z jej wysokością powinien złożyć reklamację. Reklamację składa  się do organu ustalającego opłatę w terminie 14 dni od dnia doręczenia informacji. Należy mieć na uwadze, że wniesienie reklamacji nie wstrzymuje wykonania obowiązku zapłaty. W przypadku uwzględnienia reklamacji Wody Polskie wydają nową informację wraz ze sposobem obliczenia opłaty i zwraca się uiszczoną różnicę. W sytuacji nieuwzględnienia reklamacji wydaje się decyzję określającą opłatę. Ta decyzja podlega zaskarżeniu do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. 

Niekorzystanie z pozwolenia wodnoprawnego a opłaty za usługi wodne

Niekiedy opłatą za usługi wodne może zostać obciążony podmiot, który nie korzysta już z pozwolenia wodnprawnego np. na pobór wód podziemnych czy też nie odprowadzanie wód opadowych. W takiej sytuacji niewątpliwie należy złożyć reklamacje i poinformować właściwy organ o aktualnym stanie faktycznym. Dosyć powszechnym problemem jest niekorzystanie w rzeczywistości z pozwolenia wodnoprawnego np. z powodu niezrealizowanej inwestycji i obciążanie inwestorów, którzy wcześniej uzyskali pozwolenie wodnoprawne. W przypadku braku uwzględnienia reklamacji należy skierować skargę do sądu administracyjnego.

Zobacz także:

Pozwolenie wodnoprawne w nowym prawie wodnym; 

Naruszenie stosunków wodnych;

Ocena wodnoprawna

Jeżeli masz problem prawny i szukasz rozwiązania skontaktuj się z nami. Każdego dnia znajdujemy korzystne rozwiązania dla Naszych Klientów.

 

 

Similar Articles

Prawo przedsiębiorców &... W ostatnim czasie media poświęcają dużo uwagi projektowi ustawy – prawo przedsiębiorców. Jest to ustawa która ma na celu wprowadzenie szeregu ułatwień w prowadzeniu działalności gospodarczej. Ze
Wypadek przy pracy Każda praca czy prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z ryzykiem wystąpienia nieszczęśliwego zdarzenia. Wypadek przy pracy może nastąpić niezależnie od przyjętych w zakładzie pracy procedur bezpieczeństwa czy
Gdy ZUS odmówi przyznani... Zasiłek macierzyński jest świadczeniem pieniężnym z tytułu ubezpieczenia społecznego i przysługuje kobiecie, która w okresie ubezpieczenia chorobowego albo w okresie urlopu wychowawczego urodziła dziecko, przyjęła dziecko w
Pozwolenie zintegrowane Pozwolenie zintegrowane jest decyzją administracyjną wydawaną przez wzgląd na ochronę środowiska. Jest ona wymagana w sytuacji gdy podmiot korzysta z instalacji powodującej znaczne zanieczyszczenie środowiska i zastępuje
RODO w przedsiębiorstwie RODO to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego z dnia 26 kwietnia 2016 roku wprowadzające nowe standardy w ochronie danych osobowych osób fizycznych. Jego postanowienia wejdą w życie w dniu
Ocena wodnoprawna Dla wielu przedsiębiorców planujących bądź rozpoczynających inwestycję oddziałującą na środowisko wodne po 1 stycznia 2018 roku istotne znaczenie posiada ocena wodnoprawna. Jest to rodzaj decyzji administracyjnej wydawanej
Zgłoszenie wodnoprawne Zgłoszenie wodnoprawne to instytucja prawa wodnego pozwalająca na korzystanie z wód bez pozwolenia wodnoprawnego. Jest ono aktem poinformowania organów administracji publicznej o planowanych działaniach związanych z korzystaniem
Rozdzielność majątkowa Rozdzielność majątkowa jest jednym z ustrojów majątkowych małżeńskich polegającą na istnieniu dwóch odrębnych majątków – majątku żony i majątku męża. Dzięki temu każde z małżonków odpowiada swoim
Znaczenie protokołu kont... Na mocy nowo uchwalonej ustawy Prawo wodne z dnia 20 lipca 2017 roku, która wejdzie  w życie z dniem 18 stycznia 2017 roku obszar całego kraju zostanie
Koronawirus a prawo pracy Wprowadzenie w Polsce stanu zagrożenia epidemicznego, a następnie ogłoszenie epidemii wiąże się z występowaniem licznych problemów w sferze prawa pracy. Obecna sytuacja ma przede wszystkim wpływ na