Gdy ZUS odmówi przyznania prawa do zasiłku macierzyńskiego…

Zasiłek macierzyński jest świadczeniem pieniężnym z tytułu ubezpieczenia społecznego i przysługuje kobiecie, która w okresie ubezpieczenia chorobowego albo w okresie urlopu wychowawczego urodziła dziecko, przyjęła dziecko w wieku do 1 roku na wychowanie i wystąpiła do sądu opiekuńczego w sprawie jego przysposobienia bądź przyjęła dziecko w wieku do 1 roku na wychowanie w ramach rodziny zastępczej.

Istotnym warunkiem otrzymania zasiłku macierzyńskiego jest konieczność podlegania ubezpieczeniu społecznemu i opłacanie składek na obowiązkowe albo dobrowolne ubezpieczenie chorobowe. Dla przyznania prawa do zasiłku macierzyńskiego ważne jest również by zdarzenie będące podstawą do jego wypłaty np. urodzenie dziecka, nastąpiło w okresie trwania ubezpieczenia chorobowego, który z reguły rozpoczyna się od dnia nawiązania stosunku pracy. Dodać należy, że owo świadczenie przysługuje ubezpieczonej bez tzw. okresu wyczekiwania tj. wymogu upływu 30 bądź 180 dni nieprzerwanego ubezpieczenia chorobowego.

Jednak mimo spełnienia wskazanych warunków, Zakład Ubezpieczeń Społecznych w wielu przypadkach wydaje decyzje odmawiającą przyznania należnego świadczenia, kwestionując wykonywanie pracy, zawarcie umowy o pracę, wysokość wpłacanych składek czy też zarzucając wprost niezgodność umowy o pracę z zasadami współżycia społecznego.

Gdy organ rentowy wyda negatywne rozstrzygnięcie ubezpieczonej przysługuje odwołanie do sądu w terminie miesiąca od doręczenia decyzji. Odwołanie składa się za pośrednictwem oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który wydał zaskarżone orzeczenie.

Przy sporządzaniu odwołania należy pamiętać o kwestiach istotnych dla obrony praw ubezpieczonej.

Pułapka zawieszenia wyko... Zazwyczaj osoby, wobec których orzeczono karę pozbawienia wolności z warunkowym jej zawieszeniem są zadowolone. Nie trudno się dziwić, wszak osoba z tak określoną karą nie zostanie po