Uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia

W praktyce zawodowej często spotykamy się ze złożeniem przez Naszych Klientów oświadczenia woli pod wpływem błędu. To dotyczy wielu czynności prawnych m.in. zawarcia umów, przyjęcia spadku czy niezłożenia oświadczenia w terminie. Aby uchronić się przed negatywnymi konsekwencjami prawnymi jedynym wyjściem jest uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia woli czy niezachowania terminu.

Kiedy uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia woli jest możliwe ?

Jeżeli zawierający umowę bądź składający inne oświadczenie woli np. o przyjęciu spadku w chwili dokonywania czynności znajdował się pod wpływem błędu co do treści czynności może uchylić się od skutków prawnych swojego oświadczenia.

Uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia woli może nastąpić pod pewnymi warunkami

Jeżeli oświadczenie złożone było innej osobie to uchylenie się od skutków prawnych dopuszczalne jest gdy błąd został wywołany przez tę osobę, nawet bez jej winy albo gdy wiedziała o błędzie lub mogła go z łatwością zauważyć.

To ograniczenie nie dotyczy czynności nieodpłatnej np. darowizny.

Błąd musi być istotny

Aby skorzystać z możliwości uchylenia się od skutków prawnych oświadczenia woli błąd musi być istotny. W rozumieniu kodeksu cywilnego musi on uzasadniać przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia danej treści.

Sposób i termin uchylenia się od skutków prawnych oświadczenia

Uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu następuje przez złożenie oświadczenia drugiej osobie na piśmie. Uprawnienie do dokonania powyższej czynności wygasa z upływem roku od dnia wykrycia błędu.

Inna procedura w przypadku przyjęcia/ odrzucenia spadku pod wpływem błędu

Jeżeli oświadczenie o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku zostało złożone pod wpływem błędu uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia powinno nastąpić przed sądem. W takim przypadku spadkobierca powinien oświadczyć czy i jak spadek przyjmuje czy go odrzuca. Należy zaznaczyć, że czynność ta wymaga zatwierdzenia przez sąd.

Gdy nie złożono oświadczenia o przyjęciu/ odrzuceniu spadku w terminie

Jeżeli spadkobierca nie złożył oświadczenia o przyjęciu bądź odrzuceniu spadku w terminie 6 miesięcy od dnia w którym dowiedział się o swoim powołaniu przyjmuje spadek z dobrodziejstwem inwentarza. W sytuacji przyjęcia spadku ponosi on odpowiedzialność za długi spadkowe. Aby uchronić się przed negatywnymi konsekwencjami powinien złożyć oświadczenie o uchyleniu się od skutków prawnych niezłożenia oświadczenia w terminie. Jest to możliwe pod warunkiem, ze niezachowanie terminu nastąpiło pod wpływem błędu lub groźby.

Przeczytaj także:

Odpowiedzialność za długi spadkowe

Zachowek – jako rekompensata za pominiÄ™cie w testamencie

Jeżeli nie znalazłeś odpowiedzi na konkretne pytanie albo masz problem prawny i szukasz rozwiązania skontaktuj się z nami. Każdego dnia doradzamy i znajdujemy korzystne dla Naszych Klientów rozwiązania.

Opłaty za usługi wodne Opłaty za usługi wodne stanowią obecnie jeden z głównych problemów w działalności podmiotów korzystających z usług wodnych, w szczególności przedsiębiorstw komunalnych. Dosyć duże wątpliwości często pojawiają się
Spółka komandytowa Od dłuższego czasu można zaobserwować wzrost zainteresowania prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki komandytowej. Na tą formę działalności decydują się nie tylko potencjalni przedsiębiorcy,  ale często osoby
Naruszenie pozwolenia zin... Użytkowanie przez przedsiębiorcę instalacji wymagającej pozwolenia zintegrowanego podlega kontroli pod kątem przestrzegania określonych standardów. Jeżeli inspekcja ochrony środowiska stwierdzi naruszenie pozwolenia zintegrowanego przedsiębiorcę czekają różne konsekwencje od
Pozwolenie zintegrowane Pozwolenie zintegrowane jest decyzją administracyjną wydawaną przez wzgląd na ochronę środowiska. Jest ona wymagana w sytuacji gdy podmiot korzysta z instalacji powodującej znaczne zanieczyszczenie środowiska i zastępuje